Home

De zin en onzin van winterbanden

RemcoRemco Auteur
Community Manager

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Remco heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 298
Gangmaker

Gangmaker

Trendsetter

Trendsetter

Knopendoorhakker

Knopendoorhakker

28 maart 2012, 14:13

Het voorjaar staat weer voor de deur! En voor autobezitters met winterbanden betekent dit weer banden wisselen. Elke winter laait de discussie op over wel of geen (verplichte) winterbanden. Zo ook weer de afgelopen winter. Verschillende partijen wijzen op de voordelige effecten van het rijden op winterbanden tijdens winterse periodes.

Nog niet verplicht
In Duitsland staat het met zomerbanden rijden tijdens sneeuwval gelijk aan grove nalatigheid. En dat kan consequenties hebben voor een schade-uitkering na een ongeval. Meer hierover in het eerdere topic: Verzekeringsuitkering wordt zonder winterbanden gekort. In ons land is de verplichting voor het rijden op winterbanden tijdens winterse omstandigheden er nu niet.

Vertel ons je verhaal!
Omdat eigen ervaring de beste raadgever is, zijn wij op zoek naar ervaringsverhalen mensen die gebruikmaken van seizoensbanden. Vind je het echt veiliger rijden op seizoensbanden en rijd je ook altijd op een specifiek merk banden of is misschien de prijs bepalend? Wat adviseer je andere automobilisten die overwegen om op seizoensbanden te gaan rijden? En wil je ons laten weten of je een lease- of privérijder bent?
  • climber
    Pionier

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten climber heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 18

29 maart 2012, 10:15

De discussie over zin en onzin of winterbanden is een non-discussie zodra je in de wintermaanden naar het buitenland gaat met de auto. In namelijk bijna alle ons omringende landen is het gebruik van winterbanden wél verplicht (ook al staat het soms niet direct in de wetgeving, maar dan toch wel indirect).

Overigens zou iedereen die het verschil heeft gevoelt op een gladde weg mét en zónder winterbanden (alsmede traction control) zonder meer stellen dat dit verplicht moet worden.
  • Jan
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jan heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 96

29 maart 2012, 10:44

Wij rijden regelmatig naar Dld omdat een van de kinderen daar woont. Daarnaast wordt door de anderen kinderen de auto nog wel eens gebruikt voor wintersportactiviteiten. Voor ons dus geen discussie over het hebben van winterbanden. Maar ook in Nederland merk je bij bv natte wegomstandigheden dat winterbanden met voldoende profiel wel degelijk meer grip brengen. Wij rijden een VW Transporter 5 prive.
  • Johan
    Ontdekker

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Johan heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 9

29 maart 2012, 10:54

Mijn auto gebruik ik zakelijk maar het is geen lease auto. Winterbanden maken echt een groot verschil bij neerslag en koude temperaturen. Winterbanden zouden verplicht moeten zijn als je bij bepaalde weersomstandheden de weg op gaat. Ik vind dat mensen wel zelf de keus moeten hebben om de auto te laten staan als de aanschaf van winterbanden voor een beperkt aantal dagen per jaar te duur vinden.
  • Gesus
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Gesus heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 120

29 maart 2012, 11:02

De enige ervaring waaruit ik kon nagaan of er een verschil is tussen zomer-/winterbanden was in een slipcursus welke ik aangeboden kreeg toen ik winterbanden kocht. Ik mocht op een circuit rijden in een auto met winterbanden en meteen daarna in hetzelfde merk/type maar dan met zomerbanden.

Verschil was merkbaar in een bocht die je steeds sneller moest nemen. De winterbanden konden een hogere snelheid halen voordat de auto uitbrak. Bij een natte baan was de remweg van winterbanden (met ABS!) aanzienlijk korter dan met zomerbanden.

In de praktijk (dus niet onder gecontroleerde omstandigheden) ben ik nooit in een noodsituatie terechtgekomen waarin ik mijn eerdere bevinden kon staven (gelukkig maar). En je moet ervoor zorgen dat je noodsituaties zoveel mogelijk probeert te voorkomen, zodat je er ook nooit achter hoeft te komen.

Ga in ieder geval niet harder rijden met winterbanden omdat je nu éénmaal meer "speling" hebt. Die speling raak je door je rijgedrag dan zo kwijt....
  • mostertpot
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten mostertpot heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 136

29 maart 2012, 11:10

Vijf jaar geleden kocht ik winterbanden omdat ik door Duitsland moest in de winter. Van die banden had ik met mijn busje niet veel verwachtingen, tot ik op de snelweg verrast werd, met velen voor mij, door een dal vol met stuifsneeuw. Iemand schrok zo dat deze vol op de remmen ging staan en alles achter hem daarin mee moest. Van 120 km per uur naar stilstand, met zomerbanden had ik nergens meer geweest en nu kwam de auto, enigszins dwars, keurig tot stilstand zonder een ander of de vangrail te raken. Bij de eerste tekenen van winter, gaan bij mij de winterbanden om de wielen. En eerlijk gezegd in bochten bij nat weer merk ik ook dat de stabiliteit van de auto is toegenomen.
  • MarionvG
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten MarionvG heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 36

29 maart 2012, 12:12

Winterbanden nodig? Ik zeg jazeker. Uit eigen ervaring. Vorige twee jaar geen winterbanden gehad, srond regelmatig vast en moest worden weggeduwd. Ook mijn remweg was vele malen langer. Nu voor het eerst winterbanden en ook al hadden we een rustige winter, die paar keer dat het nodig was werkte het perfect. Van mij mag het worden verplicht.
  • dbrendel
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten dbrendel heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 90

29 maart 2012, 12:13

Het nut van winterbanden beantwoordt zich vrijwel vanzelf. Het is allemaal een kwestie van de rubber. Winterbanden worden van een rubber gemaakt die bij lage temperaturen relatief zacht blijft. De rubber van zomerbanden wordt bij lage temperaturen juist hard waardoor de hechting op het asfalt vermindert. Andersom slijten winterbanden bij hoge temperaturen juist overmatig. Winterbanden zijn goed bij temperaturen tot ± 7 graad, zomerbanden kunnen nog net tot ± 4 graad veilig meegaan. Wie op zijn eigen veiligheid en die van andere verkeersdeelnemers let kiest bij koud weer beter voor winterbanden. Overigens: zomerbanden moeten een profieldiepte van minimaal 1,6mm hebben, winterbanden minimaal 4mm (bij minder gewoon als zomerbanden gebruiken tot ze versleten zijn). Kortom, bij koud weer zijn winterbanden veiliger. En welk nut heeft nou ABS als de banden geen grip bieden?
  • melsana
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten melsana heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 154
    Trendsetter

Trendsetter

Knopendoorhakker

Knopendoorhakker

Gangmaker

Gangmaker

29 maart 2012, 16:26

Winterbanden zullen ongetwijfeld in winterse omstandigheden beter grip hebben dan niet specifieke winterbanden. Maar winterbanden kunnen geen wonderen verrichten! Het blijft dus oppassen geblazen tijdens winterse omstandigheden. Snelheid reduceren is in winterse omstandigheden noodzakelijk, met of zonder winterbanden. Het kostenplaatje is niet onbelangrijk, 4 winterbanden - met of zonder velgen - is een behoorlijke uitgave. Is er in Nederland onderzoek gedaan naar autoschades met en zonder winterbanden? Theorie en praktijk zijn namelijk twee verschillende werelden!
  • mostertpot
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten mostertpot heeft ontvangen van andere leden.

29 maart 2012, 17:03

Ik lees bij Melsema dat het kostenplaatje niet onbelangrijk is. Winterbanden kosten geld, dat klopt, maar de tijd dat je winterbanden gebruikt, slijten je gewone banden niet en andersom. Dus wat dat betreft ben je niet eens zo gek veel duurder uit. Met een velgen van de sloop hoef je niet zoveel kwijt te zijn en dat kan je dan terug verdienen door niet elk seizoen je banden te hoeven laten wisselen. Wat rondshoppen op internet kan je ook veel schelen in de aanschaf van banden.
  • BMWeetje
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten BMWeetje heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 165
    Trendsetter

Trendsetter

Knopendoorhakker

Knopendoorhakker

Gangmaker

Gangmaker

29 maart 2012, 17:29

Winterbanden zijn in de winter veiliger dan zomerbanden. Dat is m.i. een feit. Hoeveel veiliger hangt af van je auto en rijgedrag. Mijn ervaring is dat je in sneeuw meer grip hebt. Belangrijkste reden om ze aan te schaffen is de verplichting in Duitsland om ze te gebruiken. Anders zou ik ze niet hebben gekocht. Na 40 jaar rijden zonder winterbanden in Nederland zonder problemen zie ik daarvoor geen dringende noodzaak. Ik heb ze via internet aangeschaft op stalen velg. Kost stukken minder dan bij b.v. de dealer. Zelf de banden verwisselen is een klusje van een 1/2 uur en is goed te doen. Weet je ook hoe het werkt wanneer je een lekke band hebt. En je bespaart al gauw 2 x 50 euro, want dat vraagt de bandenhandel er zeker voor.
  • mvankekem
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten mvankekem heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 63

30 maart 2012, 13:37

Elke bezitter van een achterwielaangedreven auto weet hoe listig achterwielaandrijving kan zijn. Bij gladheid helemaal. En omdat dit soort auto's vaak veel vermogen hebben is het gewoon geen doen zonder winterbanden. Wegrijden, insturen in een bocht het is bij sneeuw en gladheid een hachelijke onderneming met een achterwielaandrijver. Zelfs met winterbanden ligt een glijpartij nog op de loer. Al kan het ook heel erg leuk zijn natuurlijk!
    In de 10 jaar dat ik nu met winterbanden rij heb ik wel gemerkt dat de grip van winterbanden niet alleen beperkt is. Het is ook richting gevoelig. In de rijrichting (dus bij optrekken en afremmen) heb je veel meer grip. Zijwaarts daarentegen niet. Winterbanden hebben een V profiel en dwarse lamellen. In zijwaartse richting zit je precies in het V profiel en werken de lamellen niet. Dan heb je dus GEEN grip. Wel iets om rekening mee te houden!
    Ook nog een leuke: mensen met vierwielaandrijving menen wel eens dat ze geen winterbanden nodig hebben. Bij het wegrijden geeft de vierwielaandrijving voldoende tractie maar bij afremmen is er geen houden meer aan.
  • Theo de Beo
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Theo de Beo heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 46

31 maart 2012, 15:01

Tja mijne dames en heren, het is nogal een dilemma als je in Nederland woont en geen auto van de zaak hebt en niet standaard met je eigen auto op wintersportvakantie gaat. Niemand zal ontkennen dat winterbanden veel veiliger zijn bij winterse omstandigheden. Maar ja, of je voor die ene paar winterse dagen in Nederland je de kosten en de moeite op de hals moet halen? Ik weet het niet. Op basis van de vorige 2 winters zou je zeggen wel, maar afgelopen winter heb ik het er, ondanks de strenge vorst en wat sneeuw en vele kilometers, zonder problemen zonder winterbanden vanaf gebracht. Dus zeg het maar, alles voor de veiligheid?
  • mostertpot
    Gids

31 maart 2012, 15:14

Theo de Beo; Als je je geen zorgen maakt om je eigen veiligheid, maak je dan zorgen om de veiligheid van je passagiers. Zelf heb ik ongeveer 40 jaar schadevrij gereden zonder winterbanden; maar dat is geen enkele reden om ze nu niet te gebruiken. Zodra je kosten en veiligheid tegen elkaar gaat afwegen, ben je emotioneel bezig en niet met je verstand.
  • Simon
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Simon heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 44

1 april 2012, 17:38

Dat winterbanden bij dezelfde snelheid meer veiligheid bieden dan zomerbanden, is een vaststaand gegeven. Echter mijn ervaring is dat lieden met winterbanden zich zo veilig voelen, dat ze aanmerkelijk harder gaan rijden dan mede-weggebruikers zonder winterbanden doen. Het gevolg is dat het voordeel van winterbanden, door de hogere snelheid waarmee wordt gereden, teniet wordt gedaan, of zelfs wordt omgezt in een nadeel.

Het beste advies blijft om rustig te rijden op glad wegdek. Ook met winterbanden.
  • Theo de Beo
    Gids

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Theo de Beo heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 46

4 april 2012, 20:01

Resumerend zou je kunnen stellen dat het een topic van formaat is. Want ondanks dat niemand het voordeel van winterbanden ter discussie stelt, is toch niet iedereen overtuigd van het ervan verplicht stellen in Nederland.
    En ook ik mijne dames en heren, ben nog steeds niet overtuigd, alle goede argumenten en mooie praatjes in ogenschouw nemende.
    Het ga u allen goed, met of zonder winterbanden, en graag tot een volgend topic!
  • Nicolas de graaff
    Ontdekker

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Nicolas de graaff heeft ontvangen van andere leden.

Reacties: 1

11 juli 2017, 21:01

Verplicht stellen in Nederland is gezien het weer niet noodzakelijk. Echter, winterbanden zijn geen onzin. Vooral voor wintersport zijn ze erg handig.

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)
Bekijk mobiele versie